Introduction of new didactic methods and student-oriented teaching in the small course "Biochemistry with elements of chemistry"

Authors

  • Jagusiak Anna Jagiellonian University Medical College, Faculty of Medicine, Chair of Medical Biochemistry 7 Kopernika St., 31-007 Krakow, Poland
  • Bentke Anna Jagiellonian University Medical College, Faculty of Medicine, Chair of Medical Biochemistry 7 Kopernika St., 31-007 Krakow, Poland

DOI:

https://doi.org/10.18388/pb.2020_339

Abstract

Medical studentsâ active involvement in the process of learning and acquiring the knowledge allow to develop passions and skills. The aim of learning should be to increase the number of students involved and satisfied with the learning process. Positive results can be achieved by creating attractive and accessible conditions for students to learn. The search for techniques that increase student involvement, the introduction of new teaching methods and student-oriented education should be a permanent element of modern teaching.

Short courses, particularly with a small number of participants, pose certain organizational challenges. The students start the course often with significantly different initial basic knowledge and background. Additionally small number of students highlights their different expectations. In order to interest all students, a number of modern, active teaching methods should be implemented and applied.  Thus we ultimately will achieve the result in increased students satisfaction with the simultaneous achievement of the intended learning outcomes within the course. Moreover one of the most important goals of the course is for the student to acquire such skills and knowledge that will be future-job useful for them.

            The aim of this article is to describe the changes planned in the course "Biochemistry with Elements of Chemistry" for Emergency Medical Services.   The article focuses on presenting proposals for educational techniques, the application of which will create conditions for improving and equalizing student learning experience. The planned modifications are expected to increase the satisfaction of educators from teaching and students from learning. The basic change in the course concept will be the transition from the general transfer of knowledge in form of information presentation, to student centered learning and their active participation in the learning process. It is planned to introduce remote (on-line) teaching using e-learning platforms, and available online interactive teaching tools such as polleverywhere (https://www.polleverywhere.com/) or perusall (https://perusall.com/inactivity). Moreover, Case based learning, activation techniques embedded in the context of the future emergency services profession, such as role-playing, critical analysis of results or reporting, will be introduced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jagusiak Anna, Jagiellonian University Medical College, Faculty of Medicine, Chair of Medical Biochemistry 7 Kopernika St., 31-007 Krakow, Poland

    Dr n. med. Anna Jagusiak jest zatrudniona w Katedrze Biochemii Lekarskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego - Collegium Medicum. Jest biochemikiem, absolwentką studiów biologicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim i interdyscyplinarnych studiów doktoranckich Nauki Molekularne dla Medycyny MOL-MED na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu Jagiellońskiego - Collegium Medicum. Dr Jagusiak od 2011 roku jest nauczycielem akademickim i realizuje zajęcia z biochemii na kierunkach medycznych. Od roku 2019/2020 jest koordynatorem kursu ?Biochemia z elementami chemii? na kierunku ratownictwo Medyczne. W 2019 roku uczestniczyła, jako przedstawiciel Polski, w Zjeździe Ambasadorów Edukacji FEBS (Federation of European Biochemical Societies), który miał miejsce w Tbilisi w Gruzji. Angażuje się w popularyzację nauki: w 2019 roku współorganizowała 44th FEBS Congress oraz przewodniczyła 19th FEBS Young Scientistsâ Forum. Współpracuje z FEBS Working Group on the Careers of Young Scientists.

    Badania prowadzi w Katedrze Biochemii Lekarskiej UJ CM. W 2020 roku Dr Jagusiak została Laureatką Polskiej Nagrody Inteligentnego Rozwoju w kategorii: Naukowiec przyszłości. Nagroda jest wyróżnieniem za projekt pt. ?Związki o charakterze supramolekularnym i ich kompleksy z nanorurkami węglowymi jako potencjalne układy nośnikowe dla docelowego dostarczania leków? (grant nr 2016/21/D/NZ1/02763 https://projekty.ncn.gov.pl/opisy/336012-pl.pdf).

  • Bentke Anna, Jagiellonian University Medical College, Faculty of Medicine, Chair of Medical Biochemistry 7 Kopernika St., 31-007 Krakow, Poland

    Dydaktyką akademicką zajmuję się od 10 lat, odkąd zaczęłam studia doktoranckie na CMUJ. Od 2015 roku jestem pracownikiem naukowo-dydaktycznym na Wydziale Lekarskim UJCM, gdzie uczę chemii oraz biochemii na kierunkach Lekarskim i Lekarsko-dentystycznym, zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Jestem również koordynatorem pomocniczym kursów Biochemia ogólna i Biochemia żywienia na kierunku Dietetyka. Nowoczesna dydaktyka akademicka to â obok działalności badawczej â moja ogromna pasja. Poza regularnymi zajęciami angażuję się jako promotor prac dyplomowych, a także opiekun naukowo-dydaktyczny we współpracy z międzynarodową organizacją IFMSA (opieka nad studentami medycyny z Chile, Brazylii, Rosji, Izraela w latach 2017â2019). Moja pasja do dydaktyki zaowocowała udziałem w wielu kursach doszkalających, takich jak między innymi: ?Podstawy dydaktyki akademickiej? i ?Podstawy kształcenia opartego na problemie (PBL)? w ramach projektu Power ?Ars Docendi â rozwój kadry dydaktycznej UJ?. czy międzynarodowy kurs online ?Teaching in University Science Laboratories?. Jestem laureatką ministerialnego programu POWER ?Mistrzowie dydaktyki?. W ramach tego programu uczestniczyłam w 2019 roku w wyjeździe studyjnym na Uniwersytet w Groningen (Holandia) oraz w trzech szkoleniach odbywających się w Polsce, a zakończonych Konferencją Dydaktyczną w 2020 roku, w której uczestniczyłam jako prelegent. Program obejmował szkolenie w zakresie doskonalenia kompetencji kadr akademickich, w szczególności zaś dotyczył metody tutoringu. Przez kolejny rok wdrażałam tę metodę w swojej praktyce akademickiej na dwóch kursach w pięciu grupach. Jako laureatka programu ?Mistrzowie dydaktyki? uczestniczyłam także w konferencji naukowej ?Kadry Przyszłości? (Wrocław 2019). Swoje autorskie pomysły dydaktyczne zaprezentowałam pierwszy raz na konferencji ?FEBS Congress? (Kraków 2019), gdzie przedstawiłam projekt zajęć zatytułowany ?The Project of PBL Workshop with Biochemical Oxford Debate as a Method of Active Learning in Nutritional Biochemistry Course?. Nauczanie to moja prawdziwa pasja, a praca ze studentami jest dla mnie niezwykle inspirująca. Moje podejście do nauczania charakteryzują: angażowanie uczniów do udziału w procesie uczenia (aktywne uczenie się w przeciwieństwie do tradycyjnego transferu wiedzy) i szeroko pojęty ?student-centered learning?. Łączenie pracy badacza i nauczyciela â oraz nieustanny rozwój w obu tych dziedzinach â przynosi wiele wyzwań w mojej codziennej pracy. Uważam jednak, że istnieje ogromna potrzeba zaangażowania badaczy w proces nauczania, ponieważ to właśnie oni mają możliwość przedstawienia prawdziwego tła i kontekstu tego, czym naprawdę jest wiedza i umiejętności nabywane na studiach.

Published

2020-12-13

Issue

Section

New methods in biochemistry and molecular biology teaching